Humaniści na UAM
20 kwietnia klasa 1a razem z profesorem Romualdem Siuzdakiem wybrała się na Dzień Akademicki dla klas patronackich z powiatu czarnkowsko-trzcianeckiego do Poznania. Odbyły się tam wykłady i warsztaty organizowane przez profesorów Uniwersytetu Adama Mickiewicza. O godzinie 10:00 w budynku "Aula Coll. Hist." rozpoczął się pierwszy wykład "Rynek wydawniczy i promocja książki" prowadzony przez prof. dr hab. Katarzynę Krzak-Weiss, w którym brała udział cała grupa licealistów. Wykładowca poruszył wiele ważnych kwestii dotyczących zarówno dawnego jak i współczesnego czasu spędzanego z książką. Począwszy od książki drukowanej, w której znaczącą rolę odegrał drukarz Anton Koberger, po rynek książek, ich produkcję, statystyki nakładów jak i jej czytania. Następnie od godziny 11:00 licealiści zostali podzieleni na dwie grupy. Pierwsza grupa uczestniczyła w warsztatach pt. „Książka jako źródło historyczne” prowadzonych przed prof. dr hab. Wiktora Wernera. Druga grupa natomiast wzięła czynny udział w warsztatach pt.”Twórcze pisanie” prowadzonych przed prof. dr hab. Krzysztofa Hoffmana. Celem tego warsztatu było odkrycie w uczniach poetyckiej duszy. Poruszono temat minimalnej jednostki wiersza, a także zaangażowano uczniów do napisania dystychu. W zajęciach towarzyszyła licealistom myśl przewodnia w postaci hasła: „UAM robi dobre krówki, wezmę je do reklamówki”. Po warsztatach, w czasie przerwy obiadowej, uczniowie mieli możliwość poczucia studenckiego klimatu uczelni. Motywem kończącym ich „poznańską przygodę” była debata na temat miejsca lektur szkolnych w doświadczeniach czytelniczych uczniów. W debacie głosu udzielili im dr hab. Beata Gromadzka, prof. mgr Zuzanna Czechowska, Paulina Słoma, Ewa Modrzejewska, Maria Gawecka, dr Błażej Osowski oraz dr Małgorzata Praczyk. Dyskusja ta miała na celu pobudzenie uczestników do refleksji i zastanowienia się nad tym, jaką rolę odgrywają w ich życiu szkolne lektury.
Podsumowując, uczniom spodobała się taka forma nauki. Dzięki niej mogli poszerzyć swoje horyzonty, jak i wyjść bogatsi o wiedzę i pewne doświadczenia życiowe zaczerpnięte od wykładowców.
Oliwia Chwalińska – kl. 1a